Cieľ predmetu:
Študent získa vedomosti, zručnosti a kompetentnosti týkajúce sa psychologických východísk edukácie detí predškolského veku a mladšieho školského veku.
Študent nadobudne vedomosti:
- definovať a vlastnými slovami interpretovať základné psychologické pojmy;
- charakterizovať zložky a úrovne psychiky, vysvetliť rôzne zdroje determinácie psychiky;
- vysvetliť a porovnať fungovanie kognitívnych a motivačných psychických procesov;
- vysvetliť ako psychologicky funguje osobnosť a vysvetliť interindividuálne osobnostné rozdiely medzi ľuďmi;
- definovať podstatu socializácie, klasifikovať socializačné činitele a uviesť príklady na jednotlivé mechanizmy sociálneho učenia dieťaťa (sociálna imitácia, sociálna identifikácia, aktívne sociálne učenie, sociálne spevňovanie) ;
- vyhľadávať v relevantných informačných zdrojoch vedecky overené informácie z oblasti všeobecnej a sociálnej psychológie.
Študent nadobudne zručnosti:
- analyzovať adekvátnosť uplatňovania jednotlivých postupov zameraných na optimálny rozvoj kognitívnych a motivačných psychických procesov, emocionálnej inteligencie a osobnosti u detí predškolského a mladšieho školského veku;
- rozlišovať vhodné a nevhodné postupy pri poskytovaní pozitívnej aj negatívnej spätnej väzby na správanie/výkon dieťaťa a pri formovaní vnútornej motivácie dieťaťa;
- analyzovať adekvátnosť uplatňovania jednotlivých prostriedkov socializácie dieťaťa zo strany pedagóga.
Študent nadobudne kompetentnosti:
- vytvárať a v diskusii obhájiť vhodné postupy pri optimálnom rozvoji poznávacích a motivačných psychických procesov detí v navodených modelových situáciách z prostredia MŠ a ZŠ;
vytvárať a v diskusii obhájiť vhodné postupy pri poskytovaní pozitívnej a negatívnej spätnej väzby na správanie/výkon dieťaťa v navodených modelových situáciách z prostredia MŠ a ZŠ.- Učiteľ: Izdenczyová Nikoleta